NRC: bij Toutatis!

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

NRC: bij Toutatis!

Beitrag: # 12706Beitrag Jochgem »

bron: http://weblogs.nrc.nl/weblog/woordhoek/ ... -toutatis/
maandag 4 september 2006 door Ewoud Sanders

Bij Toutatis!
In de laatste aflevering van deze zomerserie over de invloed van strips op het Nederlands, hier enkele uitroepen.
[...]

Met regelmaat kun je in kranten en op internet de uitroep bij Toutatis lezen — een citaat uit de albums van Asterix en Obelix, waarin de Galliërs dit om de haverklap roepen.

Toutatis of Teutatis staat te boek als een wrede krijgsgod. Hij wordt met Mars en Mercurius vergeleken. Van de Romeinse dichter Lucanus, die leefde in de eerste eeuw n.Chr., weten we dat Toutatis mensenoffers eiste: de slachtoffers werden in een kuip met water ondergedompeld tot ze waren verdronken. Maar men heeft dit ritueel ook wel geïnterpreteerd als een bad van onsterfelijkheid dat de krijgsgod aan zijn soldaten zou geven (dat dan zou lijken op de ketel toverdrank waar Obelix als kind in viel).
[...]
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap toorenaar

Beitrag: # 12713Beitrag jaap toorenaar »

Ik weet niet of “bij Toutatis” erg ingeburgerd is in Nederland. Veel beroemder is uit “Asterix” natuurlijk de zinsnede “Rare jongens, die…” geworden. Dit is in het Franse origineel “ils sont, fous, ces …” geweest en werd in de eerste vertalingen minder treffend vertaald met “die … zijn GEK”. Leuk om te zien, dat in het Duits een net zo beroemd equivalent hiervoor is verzonnen: “Die spinnen, die…” Overigens is mijn lievelingszinnetje met Toutatis erin omdat het zo prachtig klinkt (svp hardop vier keer lezen!): “Que Toutatis t’entende, que Toutatis t’entende” (fonetisch: “ku-toe-ta-tie-tan-tande”). ik weet uit mijn hoofd niet in welke Asterix het wordt gezegd door Obelix, maar het betekent “gewoon” “ik hoop dat T. je verhoort”.
Jaap Toorenaar
Antworten